Disneyland Paris: 10 procent minder bezoekers en 858 miljoen euro verlies
10-11-2016, 21.17 uur
Disneyland Paris heeft in het afgelopen boekjaar 2015-2016 maar liefst 858 miljoen euro verlies geleden. Dat is een stijging van 742 procent ten opzichte van het vorige boekjaar, toen het nettoverlies nog 101,9 miljoen euro bedroeg.
"Disneyland Paris heeft een extreem uitdagend jaar achter de rug", staat in een persverklaring van directrice Catherine Powell. "Verschillende externe factoren hebben veel impact gehad op het toerisme in de regio Parijs."
De omzet daalde met 7 procent van 1,37 miljard euro naar 1,28 miljard euro. Er kwamen 13,4 miljoen bezoekers naar het Disney-resort, bijna 10 procent minder dan een jaar eerder.
Kosten stegen met 5 procent, onder meer vanwege extra veiligheidsmaatregelen en een reeks renovaties van themagebieden en attracties. Het afgelopen jaar waren veel grote attracties geruime tijd dicht, waaronder Space Mountain, Star Tours, It's a Small World en Big Thunder Mountain.
Om Disneyland Paris meer financiële middelen te geven, heeft de Amerikaanse Walt Disney Group besloten om twee jaar lang geen licentie- en managementkosten te vragen. De afgelopen twee jaar werd daar nog 158 miljoen euro aan uitgegeven.
Het management blijft hoopvol. "Onze 25e verjaardag, met tal van nieuwe verrassingen, wordt een belangrijke mijlpaal voor de groep."