Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Efteling

Efteling maakt naam van nieuwe attractie bekend, op een bijzondere datum

Vandaag, 09.28 uur

De Efteling grijpt voor de naam van een nieuwe attractie terug op het verleden. Bij dive coaster Baron 1898 opent in de zomer van 2026 een driedubbele vrijevaltoren. Vandaag - exact tien jaar na de opening van de Baron - wordt de naam bekendgemaakt: Hooghmoed.

Dat is niet alleen de achternaam van mijnbaron Gustave Hooghmoed, het hoofdpersonage uit het verhaal achter de achtbaan. De uitspraak "hoogmoed komt voor den val" klinkt ook tijdens de achtbaanrit. Bovendien was Hoogmoed in een vroege fase de werktitel voor Baron 1898.

Nu wordt de term dus alsnog gebruikt voor een Efteling-attractie. De onthulling van de naam hangt samen met het tienjarige bestaan van de populaire dive coaster: de publieksopening vond plaats op 1 juli 2015. Meer dan een decennium later krijgt de achtbaan gezelschap van een familieattractie met dezelfde thematiek.

Mijnwerkers
Die is bedoeld voor kleine waaghalzen die nog niet in de Baron durven of mogen. De werkzaamheden starten na de zomer. Baron 1898 vertelt het verhaal van baron Hooghmoed die bezoekers aan het werk zet om voor hem goud te delven in de mijn. De passagiers van de attractie worden zo als het ware mijnwerkers.

Wie in Hooghmoed stapt, krijgt een andere rol: daar zijn inzittenden schoorsteenvegers van de gelijknamige baron. Het gaat om drie dezelfde vrijevaltorens van enkele meters hoog, afkomstig van de Duitse leverancier Zierer. Ze komen naast een grote schoorsteen te staan. Looopings maakte in januari al melding van het project.

Capaciteit
In april werd duidelijk dat er drie exemplaren zijn besteld. Een dag later kwam een eerste ontwerp naar buiten, van de hand van Karel Willemen. "De attractie is kleinschaliger van karakter en draagt daardoor bij aan de capaciteit en het attractieaanbod voor een bredere doelgroep", zegt de Efteling over de investering.

Meer Efteling
Looopings op InstagramLooopings op Instagram
Looopings op FacebookLooopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 NPO 3FM VPRO Gids BNR Nieuwsradio Tweakers Radio 538 Radio 10 Omroep Brabant L1 Nieuws Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be