Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Efteling

Efteling-manager vond communicatie over aanpassingen bij Carnaval Festival en Monsieur Cannibale 'te krampachtig'

Gisteren, 12.18 uur

FOTO'S De Efteling is te krampachtig omgegaan met het communiceren over aanpassingen in attracties. Dat vindt Efteling-manager Femke van Es, verantwoordelijk voor maatschappij en communicatie. In een interview vertelt ze dat ze de communicatiestrategie vandaag de dag anders zou aanpakken.

Efteling-klassiekers Carnaval Festival en Monsieur Cannibale werden jaren geleden gewijzigd in de hoop afscheid te nemen van negatieve stereotyperingen. In Carnaval Festival kregen de Afrikaanse en Aziatische bewoners een nieuw uiterlijk, Monsieur Cannibale werd zelfs voorzien van een volledig nieuw thema: Sindbad de Zeeman.

De Efteling heeft daar altijd mondjesmaat over gecommuniceerd. In een persbericht over de verdwijning van Monsieur Cannibale werden de achterhaalde karikaturen bijvoorbeeld niet eens benoemd. In plaats daarvan beweerde men alleen dat voor het thema gekozen was "om de thematisering van Vogel Rok verder uit te breiden".

Feestvieren
Bij het aankondigen van de veranderingen in Carnaval Festival meldde de Efteling dat poppen een ander uiterlijk zouden krijgen zodat "scènes beter aansluiten bij het oorspronkelijke thema: feestvieren door verschillende culturen over de hele wereld". Ook toen werd de echte reden - aanhoudend commentaar op kwetsende en racistische uitbeeldingen - verzwegen.

Manager Van Es staat daar vandaag de dag niet meer achter. "We hebben de afgelopen jaren bewust stappen gezet om de Efteling inclusiever en diverser te maken, omdat we willen dat alle bezoekers zich welkom voelen in de Efteling", legt ze uit in gesprek met het platform Change Inc.

Culturele aspecten
"We hebben bijvoorbeeld aanpassingen gedaan aan attracties die culturele aspecten bevatten, omdat we vinden dat iedereen zich moet kunnen herkennen in onderdelen van ons park. Maar daarover hebben we vervolgens te krampachtig gecommuniceerd, vind ik."

Van Es geeft aan dat de reacties op dergelijke veranderingen "heel heftig" kunnen zijn. "Nu pakken ze ook nog de Efteling af, hoor je dan. Dat heeft ons wat voorzichtig gemaakt in onze berichtgeving, maar achteraf vind ik die té voorzichtig."

So be it
Hoe zou de Efteling het volgende keer moeten aanpakken? "We hadden gewoon moeten zeggen: wij willen dat iedereen zich hier welkom voelt en zich herkent in ons product. Soms verandert er daardoor iets, so be it. Dat vinden wij oké."

In hetzelfde gesprek geeft de manager aan dat het haar doel is om Efteling-medewerkers net zo trots te laten zijn op nieuwe attracties als op verduurzaming in het park, zoals het uitfaseren van fossiele brandstoffen. "Dat is mijn persoonlijke missie. Het is misschien iets minder sexy, maar ik zie het als mijn taak om dat sexy te maken."



Meer Efteling
Looopings op InstagramLooopings op Instagram
Looopings op FacebookLooopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 NPO 3FM VPRO Gids BNR Nieuwsradio Tweakers Radio 538 Radio 10 Omroep Brabant L1 Nieuws Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be