Curator vertelt over de opkomst en de ondergang van bloemenattractie FloriWorld
Vandaag, 13.12 uur

AUDIO Bloemenattractie FloriWorld in Aalsmeer had jaarlijks 300.000 bezoekers moeten trekken, maar in de praktijk kwamen er slechts enkele duizenden geïnteresseerden. Wat veroorzaakte de ondergang van de mislukte ervaring? In een podcast vertelt Daphne Beunk, curator en advocaat bij Florent, hoe het faillissement verliep.
Er werd bijna 30 miljoen euro in het project gestoken. Het idee was om een bloemenvariant op de bekende Heineken Experience te creëren. Dat lukte niet: eind 2022 ging de beleving roemloos ten onder. Beunk legt in de BNR-podcast Onder Curatoren uit hoe de beleving gefinancierd was en welke partijen uiteindelijk achter het net visten.
De exploitatie was in handen van de Dutch Experience Group. Die partij trok zich als eerste terug. Een doorstart bleek vervolgens niet mogelijk: de verliezen en schulden waren te hoog en er kon geen nieuwe uitbater gevonden worden.
Monorail
Bij het faillissement stonden alle planten en bloemen nog in het gebouw. Sommige exemplaren konden niet gered worden. De curator deelt ook verhalen over stookkosten, een monorail voor tulpen en verlichting die niet meer aanging. Het markante FloriWorld-gebouw heeft inmiddels een nieuwe bestemming gekregen, onder dezelfde naam.