Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Walibi Holland

Pretparkexpert maakt gehakt van Walibi Holland: 'Heel lelijk, onaantrekkelijk en onaangenaam park'

05-04-2022, 22.58 uur

Waar is Walibi Holland mee bezig? Dat vraagt pretparkkenner Erwin Taets zich af in een vijftig minuten durende aflevering van de toonaangevende podcast Ochtend in Pretparkland. Terwijl zusterpark Walibi Belgium investeert in het realiseren van rijkelijk gedecoreerde themagebieden, focust Walibi Holland tegenwoordig op graffiti en rare kunstwerken.

De afgelopen jaren werden op die manier al vijf verschillende gebieden beklad met verf en volgezet met "meuk die heel weinig mag kosten", zoals Taets het omschrijft. Een toekomstbestendige visie lijkt te ontbreken, concludeert hij. "De koers die Walibi Holland heeft ingeslagen is voor mij als pretpark- en themaparkliefhebber gewoon niet interessant meer."

Walibi Holland is volgens hem alleen nog de moeite waard op "echt een ontzettend mooie zomerse, zonnige dag", als zelfs "een terrasje op een vuilnisbelt" gezellig is. En op alle andere momenten? Taets windt er geen doekjes om: "Ik vind Walibi Holland vandaag de dag eigenlijk een heel lelijk en onaantrekkelijk, onaangenaam park."

Kleine kinderen
Co-presentator Danny van der Weel verbaast zich erover dat het park steeds meer begint te lijken op een drugstrip, terwijl in de marketing gefocust wordt op gezinnen met kleine kinderen. "Ik vraag me heel erg af: wat is nou echt het doel van het park? De marketing zegt: het moet een familiepark worden. Maar er worden wel overal seksueel getinte teksten met graffiti geplaatst. Dat rijmt voor mij niet helemaal."

De ervaringsdeskundige wist helemaal niet wat hij zag toen vorig jaar plotseling kinderachtbaan Drako naar voren werd geschoven in reclamemateriaal. "Dat is een achtbaan uit 1992. Eigenlijk het saaiste van het saaiste wat je kunt bestellen, maar dat werd in de marketing geplugd, van: kijk we zijn een familiepark."

Minimaal budget
Taets geeft voorbeelden van moderne kunst uit de underground-cultuur, waarbij de uitvoering aan ondergeschikt belang is van het bedachte concept. Die diepere laag werd in Walibi Holland geschrapt, merkte hij op. "Walibi biedt eigenlijk alleen maar de laag waarbij je het gevoel hebt: dit kan ik zelf ook maken, dit zou ik eigenlijk met een minimaal budget in mijn eigen tuin ook kunnen schilderen of kunnen maken."

Dat komt de beleving niet ten goede. "Het verlaagt wat mij betreft de intrinsieke waarde van zo'n themagebied. Als ik het gevoel heb: dit soort graffiti vind ik in Brussel of in Amsterdam ergens op een verlaten industrieterrein ook wel terug, dan hoef ik daar niet noodzakelijk voor naar een pretpark."

Bollywood
Walibi Belgium zette de laatste tijd gebieden neer rond Bollywood, Polynesië en Afrika. Dat zijn tijdloze thema's die over twintig jaar nog steeds succesvol kunnen zijn, aldus Taets. Het contrast met de vergankelijke keuzes van Walibi Holland kon haast niet groter. Die kunnen "de tand des tijds totaal niet doorstaan". "Men moet over een paar jaar weer hele stukken opnieuw doen, of het gaat er allemaal heel snel vervallen en verouderd uitzien."

Bovendien slaat het Festivalization-concept van Walibi Holland niet aan bij het publiek, constateert Taets. "Ik heb niet het gevoel dat het publiek daar zo positief op reageert." De kenner ziet het somber in. "Ik heb geen enkel zicht op de strategie van Walibi Holland. Ik heb geen flauw idee waar dat park naartoe gaat, wat hun einddoel is, behalve elk jaar weer nieuwe meuk in dat park plaatsen. Het gebrek aan nieuwe attracties, of een visie die nieuwe attracties lijkt te bevatten, is ook een beetje verontrustend natuurlijk."

Smaakvoller
Hoe nu verder? Taets fantaseert over iemand die directrice Mascha Taminiau na jarenlang "graffiti spuiten" komt vervangen, zodat het Festivalization-sausje weer ongedaan gemaakt kan worden en er gekozen wordt voor een "robuustere, stijlvollere en smaakvollere aanpak". "En misschien gaat dat wel sneller en makkelijker dan je zou denken, gezien de lage investering die het heeft gekost. Ik ben benieuwd of er ooit nog een moment komt dat ik het echt een fijn park ga vinden."


Meer Walibi Holland
Looopings op Instagram
Looopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 VPRO Gids BNR Nieuwsradio Radio 538 Omroep Brabant 1Limburg Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be