Welkom!

Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Reclamebanners zijn voor Looopings de belangrijkste inkomstenbron.

Help ons door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
Deze hinderlijke boodschap zal dan verdwijnen. Bedankt!
Walibi Holland

Verkoopcijfers Walibi Holland zijn openbaar: directrice wil aangifte doen

14-10-2019, 20:58 uur | ReactiesFoto: DeLaVrie Media

Verkoopresultaten van Walibi Holland staan gewoon op internet. Door een ICT-blunder zijn cijfers over verkochte tickets door iedereen te bekijken. Dat ontdekte ontwikkelaar Jan van Kampen, die het pretpark met het lek confronteerde. Vervolgens kreeg hij een persoonlijke mail terug van Walibi-directrice Mascha van Till. Zij kondigt aan naar de politie te stappen om aangifte te doen tegen Van Kampen.

De ICT-expert vond het lek op de officiële website van Walibi Holland. In de bron van de webshop is een computercode te vinden die aangeeft hoeveel entreebewijzen, kaartjes voor spookhuizen en Fast Lane-tickets Walibi verkocht heeft. "Iedereen zou dit binnen een half uurtje speuren kunnen vinden", vertelt Van Kampen aan Looopings.

ZIE OOK: Bezoekersaantal Walibi Holland opnieuw gedaald in 2018

Looopings kwam de informatie op die manier ook op het spoor. Zo zijn er voor zaterdag 26 oktober bijvoorbeeld 139 losse tickets verkocht voor spookhuis Psychoshock, goed voor een omzet van 903,50 euro. Verder kozen tot nu toe 2464 waaghalzen op dezelfde datum voor een Haunted House Package à 24 euro. Dat bracht alleen al 59.136 euro op. 201 personen kochten voor dezelfde dag een kaartje voor haunted house Below. Daarmee verdiende Walibi tot nu toe 3015 euro.

Capaciteit
De gegevens verraden ook de maximale capaciteit van de verschillende spookhuizen tijdens de Halloween Fright Nights. Zo worden in Jefferson Manor en The Villa per avond 7500 personen toegelaten. The Clinic kan maximaal vijf mensen per kwartier aan, Below 22 per half uur.

Van een R.I.P. Pass, om alle spookhuizen te bezoeken op een tijdstip naar keuze, verkoopt Walibi maximaal vijfhonderd exemplaren per avond. Dat vertaalt zich in een maximale dagomzet van 19.750 euro. Een Fast Lane Gold Unlimited voor 90 euro, waarmee de wachtrijen bij de grote attracties onbeperkt overgeslagen kunnen worden, gaat maximaal vijftig keer per dag over de digitale toonbank.

ICT-manager
Van Kampen weet nu ook hoeveel entreebewijzen Walibi online verkoopt. "Alle voorverkoop ligt dus op straat." Toen hij Walibi eerder dit jaar met het lek confronteerde - toen nog zonder de halloweeninformatie - werd hij naar eigen zeggen van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk kwam hij bij een ICT-manager uit, die hem uitnodigde in het park om het probleem te bespreken.

"Maar na wat heen en weer gemail heeft hij niks meer van zich laten horen." Nadat Van Kampen afgelopen weekend een nieuw lek ontdekte, waagde hij weer een poging. Hij vroeg om vier tickets voor de moeite. Tot zijn grote verbazing kreeg hij vandaag een persoonlijk antwoord van directrice Mascha van Till.

Chanteren
Haar reactie luidt: "Uw mails zijn ontvangen. Walibi laat zich niet chanteren. U zult dus geen tickets van ons ontvangen. Begin van dit jaar niet, nu niet, en volgend jaar ook niet. U hoeft ons dus niet weer te mailen. Wij zullen wel aangifte tegen u doen vandaag." Een Walibi-woordvoerster bevestigt tegenover Looopings dat er inderdaad aangifte zal worden gedaan van afpersing.

Van Kampen is daarvan niet onder de indruk. "Alle informatie die ik gevonden heb, is volledig openbaar", benadrukt hij. "De mail klinkt stoer, maar druist volledig in tegen wat haar ICT-manager me afgelopen voorjaar vertelde. Hij wilde juist samenwerken. Walibi heeft de ICT-zaken niet op orde en dat is niet de eerste keer. Ik wens mevrouw Van Till veel succes met de aangifte."

Hoofdkantoor
Walibi Holland staat bekend als een zeer gesloten organisatie die bedrijfsgevoelige informatie over verkochte tickets en bezoekersaantallen het liefst binnenskamers houdt. Woordvoerders mogen zelfs niet tegen journalisten zeggen hoeveel bezoekers het pretpark op jaarbasis verwelkomt. Die informatie komt uit jaarverslagen van het hoofdkantoor.

Het is niet de eerste keer dat Van Kampen zich bezighoudt met een lek in een pretpark. Zo wist hij eerder al de Boarding Pass in de Efteling te hacken. Ook kraakte hij een prijsvraag van de Efteling, zodat iedereen altijd kon winnen. Het Kaatsheuvelse sprookjespark reageerde anders: daar ging men wel het gesprek aan.

ZIE OOK: Onbeperkt in Efteling-achtbaan Python dankzij hack

Reacties
Bijdrage