Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Efteling

Protest tegen Coca-Cola-kamer in Efteling Hotel

18-12-2018, 13.55 uur

Is de Coca-Cola Suite in het Efteling Hotel wel zo onschuldig als het lijkt? Voedselwaakhond Foodwatch is een actie gestart tegen de kleurrijke hotelkamer in het sprookjeshotel. Volgens de consumentenorganisatie worden kinderen ermee aangespoord om ongezonde suikerdrankjes te nuttigen.

De hotelkamer stamt uit 1994. In 2016 volgde een grote opknapbeurt. Hotelgasten worden omringd door opvallende Coca-Cola-reclames en gratis flesjes cola. Bovendien staan er in het attractiepark verschillende frisdrankautomaten van Coca-Cola, soms met geluids- en lichteffecten om de aandacht van bezoekers te trekken.

Dat moet stoppen, vindt Foodwatch. Daarom wordt er een officiële klacht ingediend bij de EU Pledge, een Europees samenwerkingsverband van verschillende grote producenten van eten en drinken. Verder wordt de Efteling opgeroepen om afstand te nemen van Coca-Cola als 'partner in kwaliteit'.

Reclame
"De hotelkamer is een vreemde eend in de bijt tussen de sprookjeskamers van bijvoorbeeld Doornroosje, Assepoester en Hans en Grietje", vindt de organisatie. "Kwaliteit lever je door een leuke speelervaring voor kinderen en een gezond voedselaanbod aan te bieden, niet door hen te bestoken met reclame."

Om het protest kracht bij te zetten, werd er ook een video opgenomen in de suite. "Vanuit de hotelkamer roepen we zowel Coca-Cola als de Efteling op om te stoppen met hun ongezonde kindermarketing in het sprookjespark", zegt een woordvoerster. "Pretparken zijn er om plezier te maken. Een frisdrankhotelkamer, opdringerige logo's en talrijke verkoopautomaten bederven de sprookjespret."

Kinderen
De frisdrankgigant beloofde in 2014 nog om geen evenementen voor kinderen te zullen sponsoren. "Bij pretparken kun je moeilijk beweren dat ze niet op kinderen zijn gericht", aldus de voorlichtster.

De Efteling laat weten dat het park de laatste jaren juist heel actief bezig is met verantwoorde producten voor kinderen. "Denk aan water in kindermenu's, de keuze voor snoepgroenten en geen actieve reclame meer voor reguliere Coca-Cola", legt een woordvoerster uit. "Het heeft dus onze aandacht."

Ze geeft toe dat er nog wel wat te verbeteren valt. "We doen vast nog niet alles perfect, dus dit is een goed signaal van Foodwatch. Dat gaan we verder bespreken met Coca-Cola." De kans dat de hotelkamer gaat verdwijnen, lijkt echter klein. "Wij geloven in keuze en variatie, zowel bij eten en drinken als bij hotelkamers. De Coca-Cola-kamer is niet 'in your face', die kies je bewust."



Meer Efteling
Looopings op Instagram
Looopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 VPRO Gids BNR Nieuwsradio Radio 538 Omroep Brabant 1Limburg Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be