Yumble Roermond

Nieuw pretpark Yumble Roermond gaat per direct dicht

21-07-2015, 21:26 uur | Reacties

Het nieuwe pretpark Yumble Roermond gaat voorlopig niet meer open. Dat bevestigen meerdere bronnen aan Looopings. Op de website van Yumble is de ticketverkoop al uitgeschakeld. Medewerkers laten weten dat ze hun werkkleding morgen moeten inleveren.

Yumble ging precies vier maanden geleden van start, op zaterdag 21 maart 2015. Het concept werd in eerste instantie gepresenteerd als het "attractiepark van de toekomst", met rides gebaseerd op moderne projectietechnieken en 3D-effecten. "Yumble is het eerste attractiepark ter wereld dat inspeelt op het tijdsbeeld waarin we leven", luidde de promotietekst.

ZIE OOK: Prijzen en tijden van nieuw pretpark Yumble bekend: drie uur toegang voor 16,50 euro

De oorspronkelijke plannen waren op zijn minst ambitieus te noemen. Het vooruitstrevende pretpark - kosten: 22 miljoen euro - zou gaan werken met variabele entreeprijzen. Ook de openingstijden bleken ongewoon: bezoekers konden kiezen tussen toegang van 10.00 uur tot 13.00 uur óf van 15.00 uur tot 18.00 uur. Daarvoor betaalden ze in eerste instantie 16,50 euro per persoon.



Maar al sinds de aanloopperiode zat het de initiatiefnemers niet mee. In het openingsweekend stonden verschillende attracties stil vanwege technische problemen. Veel gasten klaagden dat ze geen echt pretpark aantroffen, maar een kale loods met simulatoren en kermisattracties.

Vanwege tegenvallende bezoekersaantallen werden de entreeprijzen al snel verlaagd. Ook de aparte openingstijden gingen op de schop. Opstartproblemen bleven Yumble teisteren. De online ticketshop van het park werkte wekenlang niet naar behoren. Eén van de topattracties, de schietsimulator Asteroids, was wekenlang niet operationeel.

Yumble blies desondanks hoog van de toren. Eigenaar Daan de Kruijk beweerde dat sommige attracties zich konden meten met het attractieaanbod van de Efteling. Dat kwam het pretpark op veel kritiek te staan. Medewerkers kregen de opdracht om op Facebook juist positieve beoordelingen achter te laten.





Al snel had het management van Yumble door dat er iets moest veranderen. Een woordvoerster gaf in mei toe dat het concept "niet goed in de markt is gezet". Sindsdien werd Yumble in reclame-uitingen geen 'attractiepark' meer genoemd, maar een 'familiepark'.

Het mocht niet baten. De bezoekers bleven weg. Regelmatig trok Yumble slechts enkele tientallen personen per dag. Grote reclameborden langs de snelwegen en een gesponsorde tv-uitzending op RTL 4 hadden ook niet het gewenste effect.

Afgelopen maandag probeerde Yumble nog aandacht te genereren door vrijkaartjes weg te geven. De eerste honderd kinderen zouden 's ochtends vroeg gratis naar binnen mogen "om het begin van de schoolvakantie te vieren". Aanwezigen schreven later op social media dat er slechts een handjevol mensen kwam opdagen.





Eigenlijk was het de bedoeling om later ook buitenlandse Yumble-vestigingen te openen. Mede-initiatiefnemer Daan de Kruijk meldde in het voorjaar dat plannen daarvoor al in een vergevorderd stadium waren. "De aanvragen zijn er inmiddels uit vijf landen", zei hij. "Dat we gaan exporteren, staat voor mij eigenlijk vast. Ik denk dat de eerste over een jaar open is."

Alles wijst erop dat Yumble de handdoek nu in de ring gooit. De website van eigenaar Brand New Leisure is offline gehaald. Wat er met het complex en de attracties gaat gebeuren, is nog volstrekt onduidelijk. Directie, eigenaren en woordvoerders waren vanavond niet bereikbaar voor commentaar.

ZIE OOK: Yumble Roermond open zonder topattracties