Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Efteling

Pretparkexpert: 'Nieuwe Efteling-attractie Symbolica mist wow-gevoel'

16-09-2017, 20.18 uur

De nieuwe Efteling-attractie Symbolica is een gemiste kans. Tot die conclusie komt pretparkexpert Pieter Cornelis na een paar ritjes. De deskundige was onder de indruk van de gedetailleerde decors, maar toch ontbreekt het volgens hem aan iets essentieels.

"De Efteling is de hoeder van het sprookje, met uitstapjes naar mythen en sagen", legt hij uit. "Deze attractie, die draait om fantasie, past dus al niet voor 100 procent bij de merkessentie van de Efteling. Een attractie in een themapark moet een middel zijn om het park beter te positioneren. Het is geen doel op zichzelf."

Het hoogtepunt van Symbolica is een bezoek aan de Koningszaal, waar bezoekers een wals maken terwijl koning Pardulfus een feestmaal verorbert. "Er hangt voornamelijk een bourgondische sfeer en er staan taarten, maar het brengt bij mij te weinig een sprookjesachtig fantasiegevoel teweeg. De beleving is redelijk voorgekauwd."

Symbolica mist dan ook een indrukwekkende climax, oordeelt Cornelis. "De balzaal zou de apotheose van de attractie moeten zijn, maar er gebeurt weinig spectaculairs. De beleving is zintuigelijk en emotioneel, maar slechts in beperkte mate betekenisvol. Doordat de fantasie te weinig geprikkeld wordt, heb ik minder het gevoel dat ik in een sprookje zit, zoals ik dat bij Fata Morgana en Droomvlucht wel heb."

Al met al vindt de expert Symbolica "een prima attractie". "Maar we hebben het over de grootste en duurste Efteling-attractie ooit, op Champions League-niveau. Het had allemaal nog net wat strakker gekund. Ik wil kunnen applaudisseren na afloop, maar ik betwijfel of er nu veel mensen zijn die met een sprookjesachtig wow-gevoel naar buiten gaan."

Cornelis - gepromoveerd vrijetijdswetenschapper - geeft les aan de Fontys Academy for Creative Industries. Ook is hij directeur projectstrategie bij decoratie- en ontwerpbedrijf Jora Vision. Eerder was hij onder meer strategisch directeur van het Limburgse attractiepark Toverland (2011-2013) en hoofd onderzoek bij de Efteling (2003-2007).

Meer Efteling
Looopings op Instagram
Looopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 VPRO Gids BNR Nieuwsradio Radio 538 Omroep Brabant 1Limburg Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be