Socialmedia-kanalen Walibi Holland worden beheerd door extern bedrijf
23-06-2021, 21.44 uur
Als Walibi Holland antwoord geeft op social media, zijn het geen medewerkers van Walibi die achter de knoppen zitten. De socialmedia-kanalen van het pretpark blijken niet beheerd te worden door Walibi zelf, maar door een extern bedrijf. Als enige grote attractiepark in de Benelux kiest Walibi ervoor om webcare uit te besteden.
Men doet voorkomen alsof officiële berichten op Facebook, Twitter en Instagram geschreven worden door personen die bij Walibi werken, maar niets is minder waar. De Amsterdamse firma GUC Agency is verantwoordelijk voor de Walibi-webcare. Wie een vraagt stelt aan het pretpark, krijgt een reactie van medewerkers van het communicatiebureau.
Zij blijken in de praktijk zeer weinig over Walibi te weten. Irrelevante en foutieve boodschappen, ontwijkende antwoorden en verkeerde aannames zijn daardoor aan de orde van de dag. Doorgaans komt men dan ook niet verder dan bezoekers veel plezier wensen of vragen hoe een dagje uit is verlopen. Zodra er inhoudelijke vragen gesteld worden, gaat het dikwijls mis.
Goedkoper
De gebrekkige communicatie roept niet zelden de vraag op of de webcare-specialisten überhaupt ooit één stap in het pretpark in Biddinghuizen hebben gezet. Waarom Walibi Holland er ondanks de flaters voor kiest om vast te houden aan de samenwerking met GUC Agency laat zich raden: het is goedkoper dan het aannemen van eigen personeel.
Looopings heeft Walibi gevraagd of men zelf tevreden is over de samenwerking en of er plannen zijn om de online communicatie in de toekomst wellicht wel in eigen hand te nemen. Een woordvoerster van het park zegt daar niet op in te kunnen gaan.