Efteling

4D-film Fabula uit de Efteling gaat ook in andere attractieparken draaien

06-12-2019, 13:40 uur | Reacties

De nieuwe Efteling-attractie Fabula, die vanmiddag officieel geopend is, blijft niet 100 procent uniek. Filmproducent Aardman Animations mag de 4D-film verkopen aan andere attractieparken in het buitenland. Dat bevestigt regisseur Steve Harding-Hill in gesprek met Looopings.

Fabula gaat over een knorrige beer en een schattige eekhoorn. Zandkabouter Klaas Vaak leert de beer een belangrijke levensles door hem te verplaatsen naar drie verschillende natuurgebieden: de savanne, de oceaan en de jungle. Daarbij neemt de beer steeds een andere gedaante aan.


ZIE OOK: Foto's: dit zijn de scènes van de nieuwe 4D-film Fabula in de Efteling

"We hebben met de Efteling afgesproken dat wij de film mogen licentiëren aan andere partijen", aldus regisseur Harding-Hill. Aardman maakte daarvoor een speciale internationale versie van de film. "Die heet niet Fabula, maar The Bear & The Squirrel, want Fabula is echt de naam van de Efteling-attractie."

Opnieuw animeren
De internationale variant wijkt op een paar punten af van de Efteling-versie. Waar de Efteling een aparte voorshow heeft waar het verhaal wordt uitgelegd, zal Aardman voor internationale partijen een deel van de voorshow opnieuw animeren en toevoegen aan de hoofdfilm. "Daar zijn we op dit moment mee bezig."

Verder zal Klaas Vaak ontbreken. In andere parken is het niet de zandkabouter die voor de betovering zorgt, maar simpelweg Moeder Natuur. "Dat wordt geen zichtbaar karakter."

Zeshonderd kilometer
Is de Efteling niet bang dat Fabula straks ook bij concurrerende attractieparken in de buurt zal draaien? "Daar maken we ons geen zorgen om, want Aardman mag de film niet verkopen in een straal van zeshonderd kilometer rond ons park", vertelt Efteling-directeur Fons Jurgens aan Looopings. Een Scandinavisch pretpark heeft al interesse.

In de film hebben de twee hoofdpersonages - de beer en de eekhoorn - geen namen gekregen. "Daar hebben we wel over nagedacht, maar we konden geen geschikte namen bedenken", laat Efteling-ontwerper Jeroen Verheij weten. "En Fabula is een fabel en daarin hebben dieren vaak geen namen. Denk maar aan de fabel van de haas en de schildpad."

Zeventien jaar
PandaDroom, de voorganger van Fabula, draaide zeventien jaar lang. "In principe zeggen wij dat we er nu weer zeventien jaar tegenaan kunnen", zegt directeur Jurgens. "Maar natuurlijk houden we de gastwaardering en de filmkwaliteit scherp in de gaten. De tijd zal leren hoelang deze film hier echt zal draaien. Voor nu zijn we er ontzettend tevreden mee."

Naast het vervangen van de film werd ook het restaurant bij de uitgang opgeknapt. De Efteling investeerde in totaal 3,5 miljoen euro in het project. Dat is een relatief laag bedrag voor een nieuwe attractie. Jurgens: "We zijn blij dat we op deze manier een belangrijke binnenlocatie nieuw leven in kunnen blazen. Per uur kunnen 1800 mensen de film zien. Zeker met druilerig weer is dat ideaal."

ZIE OOK: Video: Efteling geeft blik achter de schermen bij nieuwe attractie Fabula

Reacties