Welkom!

Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Reclamebanners zijn voor Looopings de belangrijkste inkomstenbron.

Help ons door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
Deze hinderlijke boodschap zal dan verdwijnen. Bedankt!
Efteling

Efteling past frisdrankautomaten aan na klacht

08-04-2019, 20:00 uur | Reacties

De frisdrankautomaten van Coca-Cola in de Efteling worden aangepast. Na een klacht van voedselwaakhond Foodwatch heeft het attractiepark besloten om de afbeeldingen op de automaten te veranderen. Dat bevestigt een Efteling-woordvoerster aan Looopings.

Foodwatch klaagde in december dat de frisdrankautomaten - voorzien van kleurrijke plaatjes van Efteling-attracties - jonge kinderen verleiden om ongezonde suikerdrankjes te nuttigen. Bij sommige automaten klinken bovendien geluidseffecten om de aandacht te trekken. Men diende een klacht in bij EU Pledge, het zelfreguleringsorgaan van de Europese voedselindustrie.

ZIE OOK: Protest tegen Coca-Cola-kamer in Efteling Hotel

Vandaag werd bekend dat de klagers deels in het gelijk worden gesteld. De Efteling moet het uiterlijk van de verkoopmachines aanpassen, zodat ze niet meer "aantrekkelijk zijn voor kinderen onder de 12 jaar". Die uitspraak geldt echter alleen voor de Coca-Cola-automaten op de parkeerplaats, omdat EU Pledge naar eigen zeggen geen oordeel mag vellen over wat er binnen de parkgrenzen gebeurt.

Twijfelgevallen
Toch kiest de Efteling er nu voor om álle frisdrankautomaten aan te passen. "Alle automaten krijgen vanaf begin mei een nieuw uiterlijk", zegt de voorlichtster. "Coca-Cola heeft al eerder met ons gesproken over het wijzigen van eventuele twijfelgevallen van marketinguitingen in ons park. Zowel zij als wij nemen dit onderwerp serieus."

Foodwatch was ook niet te spreken over een Coca-Cola-kamer in het Efteling Hotel. Die blijft vooralsnog gewoon bestaan.

Gezonde keuzes
In februari werd al duidelijk dat de Efteling stopt met kindermarketing in supermarkten. "We hebben besloten om onze karakters alleen nog in te zetten om kinderen gezonde keuzes te laten maken", zei een woordvoerster toen.

ZIE OOK: Efteling stopt met kindermarketing in supermarkten

Reacties
Bijdrage