Welkom!

Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Reclamebanners zijn voor Looopings de belangrijkste inkomstenbron.

Help ons door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
Deze hinderlijke boodschap zal dan verdwijnen. Bedankt!
Game

RollerCoaster Tycoon bestaat twintig jaar: 'Mogelijkheden zijn eindeloos'

12-04-2019, 18:34 uur | Reacties

Wie is er niet opgegroeid met RollerCoaster Tycoon? Eén van de meest iconische computergames ooit bestaat vandaag precies twintig jaar. Op 12 april 1999 werd het eerste deel van RollerCoaster Tycoon uitgebracht in Europa. En zelfs twee decennia later is de reeks nog springlevend, weet Marcel Vos (22) uit Groningen. Hij maakt tegenwoordig furore met veelbekeken YouTube-filmpjes over het pretparkspel.

Er zijn maar weinig games die twintig jaar na de release nog zo populair zijn als RollerCoaster Tycoon, weet Vos. "Dat komt omdat het een ijzersterk spel is, met ontzettend veel mogelijkheden en tijdloze graphics", legt de ervaringsdeskundige uit. "Je kunt mooie parken bouwen, maar het managementgedeelte is ook heel belangrijk. Je moet geld verdienen en gasten tevreden houden."

ZIE OOK: Man bouwt langste RollerCoaster Tycoon-achtbaan ooit: één ritje duurt ruim twaalf jaar

De eerste twee delen van het spel - uitgebracht in 1999 en 2002 - worden gezien als de ultieme basis. Daarna volgden een hoop moderne varianten, zoals RollerCoaster Tycoon 3 (2004) en RollerCoaster Tycoon World (2016). Ook kwamen er verschillende mobiele games: RollerCoaster Tycoon 4 (2014), RollerCoaster Tycoon Classic (2016) en RollerCoaster Tycoon Touch (2017). Vorig jaar werd RollerCoaster Tycoon Adventures uitgebracht voor spelcomputer Nintendo Switch.

Fancommunity
Het succes van de eerste paar delen is echter nooit meer geëvenaard. "Die games hebben een eigen karakter en een eigen stijl. In nieuwere uitgaves lijken plotseling alle achtbanen op elkaar." Bovendien blijft de klassieke versie van RollerCoaster Tycoon populair dankzij een enorme online fancommunity. "Mensen vinden het leuk om hun creaties te delen op internet. Zonder die community zou het spel inmiddels dood zijn."

De Engelstalige RollerCoaster Tycoon-video's op het YouTube-kanaal van Vos zijn bij elkaar opgeteld inmiddels drieënhalf miljoen keer bekeken. "Ik maak vooral technische video's waarin ik records probeer te breken of uitleg hoe bepaalde attracties werken", legt de expert uit. Dat slaat aan bij het grote publiek.

Extreme feitjes
"Veel mensen die kijken, spelen het spel zelf niet meer, maar vinden het wel leuk om extreme feitjes te horen." Eind vorig jaar kwam Vos nog in het nieuws toen hij de langste RollerCoaster Tycoon-achtbaan ooit had gebouwd. Voor één ritje zou het spel twaalf jaar lang non-stop moeten blijven draaien.

Vos hoeft niet lang na te denken als hij gevraagd wordt naar zijn favoriete attractie. "Dat is de floorless rollercoaster. Je kunt er ontzettend veel mee doen en hij is heel efficiënt. Er is geen betere achtbaan als je op zoekt bent naar hoge statistieken op een beperkt oppervlak."

Concurrentie
Hoelang blijft RollerCoaster Tycoon nog een succes? "Lastig te zeggen, maar ik gok dat we dit over vijf of tien jaar nog steeds spelen." Vandaag de dag heeft het spel concurrentie van moderne games als Planet Coaster, NoLimits en Parkitect. "En toch halen die spellen het in mijn ogen niet bij de de eenvoud en de eindeloze mogelijkheden van RollerCoaster Tycoon."



ZIE OOK: 'RollerCoaster Tycoon World nog steeds waardeloos'

Reacties
Bijdrage