Welkom!

Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Reclamebanners zijn voor Looopings de belangrijkste inkomstenbron.

Help ons door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
Deze hinderlijke boodschap zal dan verdwijnen. Bedankt!
Attractiepark Toverland

Wel of geen naamsverandering? 'Toverland klinkt zó oubollig'

31-08-2018, 21:10 uur | ReactiesFoto: Nick Jespers

Een eventuele naamsverandering voor Toverland blijft de gemoederen bezighouden. Afgelopen week lieten honderden pretparkfans al weten wat ze ervan zouden vinden als het Limburgse attractiepark van naam zou veranderen. Nu doen ook verschillende marketing- en recreatie-experts een duit in het zakje. Zij zijn lang niet allemaal even enthousiast over de huidige merknaam.

"Toverland klinkt zó oubollig", vindt marketingstrateeg Paul Moers. "Mijn hemel. Het is echt een naam uit de vorige eeuw." Hij is er een groot voorstander van om de naam zo snel mogelijk te veranderen. "Zo'n term loopt je als volwaardig themapark volledig voor de voeten."

ZIE OOK: Pretparkfans verdeeld over nieuwe naam voor Toverland

Een naamswijziging wordt wel een tijdrovende en kostbare operatie, waarschuwt Moers. "Maar het is echt nodig. Op termijn wordt het bedrijf er beter van. Toverland is een sturend woord met een suffe associatie. Om zo'n merk te herladen, is ongelofelijk moeilijk." Hij raadt aan om een woord te kiezen dat niets betekent. "Zoals Twitter, Google, Efteling of Walibi. Daar kun je als bedrijf zelf een betekenis aan koppelen."

Reinoud van Assendelft de Coningh, voormalig commercieel directeur van de Efteling, noemt een nieuwe naam voor het park "helemaal niet zo'n gek idee". Hij erkent dat Toverland op sommige plekken in Nederland, België en Duitsland al een begrip is. "Maar Toverland gaat nu écht de kant op van een volwassen attractiepark. Daar hoort ook een volwassen naam bij."

Pretparkexpert en vrijetijdswetenschapper Pieter Cornelis was in het verleden strategisch directeur van Toverland. "Ik heb in 2011 al voorgesteld om de naam te veranderen", vertelt hij. "Op dat moment besloot men om van een klein overdekt park te groeien naar een all-weather-themapark voor het hele gezin. Dat was hét moment geweest om het te doen."

Destijds is de naamsverandering er niet van gekomen. "Dit jaar had het ook nog gekund, bij de opening van twee nieuwe themagebieden. Maar nu is het eigenlijk te laat." Hij benadrukt dat het merk Toverland wel gewaardeerd wordt door mensen die er bekend mee zijn. "Maar landelijk gezien is de naamsbekendheid gewoon laag." Cornelis zit tegenwoordig in de directie van decoratie- en ontwerpbedrijf Jora Vision.

Merkadviseur Hendrik Beerda ziet het juist níet zitten om Toverland een nieuwe naam te geven. "Een naamsverandering pakt meestal slecht uit", zegt hij. "Een nieuwe naam introduceren kost verschrikkelijk veel geld en tijd. Het levert enorm veel verwarring op, want mensen gaan verschillende namen gebruiken." Ook recreatiedeskundige Hans van Leeuwen is tegen. "Er is geen weg meer terug voor Toverland. Het heeft gewoon tijd nodig."

Toverland is zeventien jaar oud. Er staan vijf achtbanen, waaronder de nieuwe veertig meter hoge wing coaster Fenix. Deze zomer openden twee nieuwe themawerelden met de namen Port Laguna en Avalon. Ondanks een investering van maar liefst 35 miljoen euro vielen de bezoekersaantallen de eerste paar weken tegen. Volgens Toverland kwam dat door het warme weer.

ZIE OOK: Tegenvallende bezoekersaantallen na opening nieuwe achtbaan Toverland: 'We hadden op meer gehoopt'

Reacties