Duits pretpark Wunderland Kalkar onder vuur: is Nederlandse eigenaar een wanbetaler?
Vandaag, 12.15 uur

Het Duitse attractiepark Wunderland Kalkar ligt onder vuur vanwege een financieel conflict met een schoonmaakbedrijf. De Nederlandse eigenaar van het pretpark wordt ervan beschuldigd facturen met grote bedragen niet of veel te laat te betalen. Het leidde tot juridische stappen en het stopzetten van de dienstverlening.
Daarover bericht het Duitse dagblad NRZ na eigen onderzoek. Normaal gesproken worden de hotelkamers in Wunderland Kalkar schoongemaakt door Reinigungslösung-Dienstleistung uit Emmerich. Toen rekeningen niet meer betaald werden, kneep de firma in eerste instantie een oogje dicht, naar eigen zeggen vanwege de goede relatie met het park.
Later volgden er diverse aanmaningen en waarschuwingen. Toen het pretpark - eigendom van de Nederlandse partij DeFabrique Holding - na geruime tijd nog steeds niets van zich liet horen, stopte de leverancier met schoonmaken. Pas na een gedeeltelijke betaling werd de service hervat.
Zeer slechte prestaties
Wunderland-directeur Marten Foppen heeft een andere kijk op de situatie. Volgens hem werd het bedrijf niet betaald omdat er "zeer slechte prestaties" werden geleverd. Een vertegenwoordiger van de schoonmaakfirma betwist dat. Volgens hem is het bedrijf nooit op de hoogte gesteld over eventuele gebreken: er werd simpelweg niet betaald.
Foppen lag al onder een vergrootglas. Hij werd eerder beschuldigd van fraude bij twee voormalige werkgevers: het Dolfinarium in Harderwijk en het Spoorwegmuseum in Utrecht. Bij het Dolfinarium werden "meerdere onregelmatigheden" in de boekhouding aangetroffen. Het Spoorwegmuseum sprak over een "onoverbrugbare vertrouwensbreuk" vanwege vriendjespolitiek bij het toewijzen van opdrachten.
Op straat gezet
Daarmee handelde Foppen "laakbaar voor een bestuurder", zei een woordvoerder destijds. In beide gevallen leidde het echter niet tot een strafzaak. Wel werd de directeur oneervol op straat gezet door de raad van toezicht van het museum. Foppen heeft zelf nooit op de kwesties willen reageren. Hij leidt Wunderland Kalkar sinds 2023.
NRZ ontdekte een patroon als het gaat om wanbetalingen bij het Duitse pretpark. Een voormalige schoonmaakpartner, Elis, werd vorig jaar ook niet betaald: men spreekt over openstaande facturen die opliepen tot een bedrag van zes cijfers. Ook Elis stopte de dienstverlening na diverse aanmaningen.
Klant kwijtgeraakt
In de krant wordt Wunderland er eveneens van beschuldigd om druk uit te oefenen op bedrijven waar zakelijke conflicten mee zijn ontstaan. Zo zou het schoonmaakbedrijf een klant zijn kwijtgeraakt nadat er slechte verhalen werden verspreid door een "zakenvriend" uit de regio Kalkar. Foppen gaat niet inhoudelijk op dat verhaal in.
Volgens Wunderland Kalkar is de relatie tussen het attractiepark en Reinigungslösung-Dienstleistung inmiddels verbeterd. Foppen spreekt over "zeer positieve gesprekken" die moeten leiden tot een oplossing. Het schoonmaakbedrijf bevestigt dat de situatie ietwat verbeterd is, maar er moeten nog steeds betalingen plaatsvinden.