Welkom!
Je maakt helaas gebruik van software die onze advertenties blokkeert.
Dankzij reclamebanners kan onze website blijven bestaan.
Help Looopings door je advertentieblocker op dit domein uit te schakelen.
De site is dan weer zichtbaar. Bedankt!
Disneyland Paris

Terugblik: dit was Rock 'n' Roller Coaster in Disneyland Paris

02-09-2019, 13.30 uurBeeld: Nick Jespers

Het doek is gevallen voor één van de bekendste en populairste achtbanen in Europa. Na meer dan zeventien jaar was Rock 'n' Roller Coaster starring Aerosmith in Disneyland Paris zondagavond voor de laatste keer geopend. Om 20.00 uur sloot de iconische lanceerachtbaan in het Walt Disney Studios Park definitief.

De komende maanden wordt de 25 meter hoge achtbaan getransformeerd tot een attractie die in het teken staat van Marvel-superheld Iron Man. Het ritverloop blijft daarbij intact. Wel moeten fans afscheid nemen van het originele thema: de Amerikaanse rockband Aerosmith.

De geschiedenis van Rock 'n' Roller Coaster gaat terug naar 1999, toen in het Amerikaanse pretpark Disney's Hollywood Studios een gelijknamige attractie opende. Bij de ontwikkeling van het Walt Disney Studios Park in Parijs was men op zoek was naar een heftige achtbaan mét inversies. Daarop werd besloten om een kopie van de Amerikaanse achtbaan neer te zetten: een launch coaster van de Nederlandse fabrikant Vekoma. Ook het rockthema komt overeen.

Asfaltvlakte
Wel hebben beide attracties een ander uiterlijk. De warme kleuren die in Amerika gebruikt werden, maakten in Parijs plaats voor een goedkopere, industriële uitstraling. Het plein voor Rock 'n Roller Coaster oogde als een kale asfaltvlakte met een gigantische loods, gemaskeerd door een enorm bord. Daarop staan het logo van de attractie en afbeeldingen van onder meer een gitaar, een microfoon, drumstokken, achtbaanrails en een cd.

Op 16 maart 2002 vond de officiële opening plaats. Door het simpele uiterlijk en het thema - dat niets te maken had met de wereld van Disney - was Rock 'n' Roller Coaster al vanaf dag één een vreemde eend in de bijt. Toch ontpopte de overdekte achtbaan zich al snel tot een publieksfavoriet. Dat had de attractie niet in de laatste plaats te danken aan de legendarische muziek van Aerosmith, die tijdens een ritje te horen was.

Opnamestudio
De wachtrij liep door het gebouw van de fictieve platenmaatschappij Tour de Force Records. In vitrines stonden memorabilia van bekende rockartiesten als Coldplay en U2. Tijdens een korte voorshow - vormgegeven als een opnamestudio - kwamen bezoekers oog in oog te staan met Aerosmith. De band verscheen achter een glazen ruit met behulp van een videoprojectie. Actrice Illeana Douglas speelde de rol van manager.

Toeschouwers zagen hoe Aerosmith-voorman Steven Tyler zojuist de 'nieuwe' achtbaan had uitgeprobeerd. Hij was onder de indruk. "What a ride, what an experience!" Vervolgens mochten de bezoekers zelf ook een ritje te maken. Welke lichtshow en welke soundtrack ze voorgeschoteld kregen, was afhankelijk van de trein waarin ze stapten. De vijf treinen - die 'Soundtrackers' werden genoemd - hadden elk een eigen programma met Aerosmith-nummers.

Love in an Elevator
Zo waren in de eerste trein de hits 'Back in the Saddle' en 'Dude (Looks Like a Lady)' te horen. Trein twee speelde de drie nummers 'Young Lust', 'F.I.N.E.' en 'Love in an Elevator' af. Wie in de derde trein stapte, hoorde 'Love in an Elevator' en 'Walk This Way'. Trein nummer vier bracht 'Nine Lives' ten gehore. Passagiers van de vijfde trein maakten een ritje terwijl een live-uitvoering van 'Sweet Emotion' door de speakers knalde.

Het hoogtepunt van de attractie zal altijd de lancering blijven, met een topsnelheid van meer dan 90 kilometer per uur. Toch gaan een hoop fans het oorspronkelijke thema ongetwijfeld behoorlijk missen. Dat bleek zondag, toen vele honderden liefhebbers al 's ochtends vroeg in de rij stonden om een speciaal afscheidssouvenir op de kop te tikken en - uiteraard - om nog één laatste rit te maken.

Avengers
Over de opvolger van Rock 'n' Roller Coaster is nog niet veel bekend. Tot nu toe is er slechts één ontwerp van het vernieuwde interieur naar buiten gebracht. "Bezoekers beleven samen met Iron Man en hun favoriete Avengers een razendsnel hyperkinetisch avontuur", luidt de officiële beschrijving. Het gebouw krijgt een andere indeling, blijkt uit bouwplannen.









Meer Disneyland Paris
Looopings op Instagram
Looopings op Facebook
Looopings verscheen eerder bij o.a.:
NOS NU.nl RTL Nieuws AD De Telegraaf de Volkskrant NRC Handelsblad EenVandaag Hart van Nederland Editie NL ANP NPO Radio 1 NPO Radio 2 VPRO Gids BNR Nieuwsradio Radio 538 Omroep Brabant 1Limburg Omroep Flevoland Omroep West Omroep Gelderland RTV Oost RTV Drenthe Dagblad van het Noorden De Limburger de Gelderlander de Stentor Tubantia BD ED BN DeStem Het Laatste Nieuws Het Nieuwsblad De Morgen Gazet van Antwerpen Het Belang van Limburg Sudinfo.be