Bezoekersaantal Walibi Holland opnieuw gedaald in 2018
27-01-2019, 16.26 uur
Het bezoekersaantal van Walibi Holland is het afgelopen boekjaar opnieuw gedaald. In 2018 verwelkomde het attractiepark 838.000 bezoekers, 20.000 minder dan in 2017. Toen kwamen er 858.000 bezoekers. Een jaar eerder - in 2016 - waren dat er nog 895.000.
Dat laat eigenaar Compagnie des Alpes weten. In twee jaar tijd daalden de bezoekersaantallen met bijna 7 procent. Walibi Holland opende twee jaar geleden voor het laatst een grote nieuwe attractie: de achtbaan Lost Gravity. In 2017 werd de virtualreality-beleving NeuroGen toegevoegd. Het afgelopen jaar stond in het teken van opknapbeurten.
Wellicht dat de komst van de nieuwe hybrid coaster Untamed het tij kan keren. De spectaculaire achtbaan met vijf inversies gaat komende zomer open. De entreeprijs stijgt naar 36,50 euro per persoon.
Inleveren
Walibi Holland maakt zelf nooit bezoekerscijfers bekend. "Het delen van bezoekersaantallen is alleen voorbehouden aan het hoofdkantoor", meldt een woordvoerder aan Looopings. Een jaar geleden weigerde een voorlichter nog te zeggen of het bezoekersaantal was gedaald of gestegen. Nu blijkt waarom: het pretpark moest toen 42.000 bezoekers inleveren.
De omzet van Walibi Holland schommelt al jaren rond de 30 miljoen euro. In 2017 bedroeg de winst na belastingen 247.000 euro, tegenover zo'n 1,7 miljoen euro in 2016. De winstcijfers van 2018 zijn nog niet gepubliceerd.
Toverland
De top drie van best bezochte Nederlandse attractieparken wordt gevormd door de Efteling, Duinrell en Slagharen. Ondanks de daling lokt Walibi Holland wel nog altijd meer bezoekers dan Toverland (812.000 bezoekers in 2018), waar vorig jaar 35,5 miljoen euro geïnvesteerd werd in twee nieuwe themagebieden.