Plopsa

Bezoekersaantallen Plopsa-parken dalen, maar omzet blijft stijgen

24-08-2019, 14:44 uur | Reacties

De pretparken van de Plopsa Group laten een opvallende trend zien. Sinds 2015 dalen de bezoekersaantallen van de Plopsa-parken in België, Nederland en Duitsland met 100.000 per jaar. Maar ondanks de lagere bezoekerscijfers blijft de omzet jaarlijks stijgen. Dat blijkt uit nieuwe jaarcijfers van moederbedrijf Studio 100.

In 2015 lokten de Plopsa-parken samen nog drie miljoen bezoekers. Vorig jaar waren dat er nog maar 2,7 miljoen, ondanks investeringen in nieuwe attracties en andere uitbreidingen. In dezelfde periode steeg de omzet echter van 70,9 miljoen euro naar 73,3 miljoen euro. Dit jaar is de ambitie om boven 75 miljoen euro te eindigen.


ZIE OOK: Plopsa blijft Pools pretpark Majaland uitbreiden: weer nieuwe attracties

Plopsa focust tegenwoordig op de financiële resultaten in plaats van de bezoekersaantallen, vertelt directeur Steve Van den Kerkhof aan dagblad De Tijd. "De ebitda-marge - brutobedrijfswinst gedeeld door omzet - zat vorig jaar op meer dan 43 procent", zegt hij trots.

Stijging
Bovendien wordt voor 2019 weer een stijging van het bezoekersaantal verwacht, dankzij de opening van het Poolse pretpark Majaland. Daar worden dit jaar naar verwachting 250.000 bezoekers verwelkomd. "Het park is erg succesvol gestart en we bekijken er verdere plannen", aldus Van den Kerkhof. Hij kondigde onlangs al twee nieuwe attracties aan.

Ondertussen wordt gewerkt aan een hotel, een indoorgebied en een spectaculaire rollercoaster voor Plopsaland De Panne. In het Duitse Holiday Park moeten de komende jaren eveneens verschillende nieuwe attracties en een hotel uit de grond gestampt worden.

Keuzes
Ook voor Plopsa Coo, gelegen bij de beroemde Watervallen van Coo, staan ontwikkelingen op de planning. "Mijn kast puilt uit van de plannen", laat de directeur weten. "We kunnen niet alles tegelijk doen: we moeten de juiste keuzes maken."

ZIE OOK: Plopsaland heeft plannen voor extreme nieuwe achtbaan

Reacties